لطفا بر روی ادامه مطلب کلیک کنید.


متاسفانه در سال‌هاى اخیر ، شاهد تطبیقات نشانه ها بر افراد و اشخاص هستیم که هر روز به شکلى بروز مى کند و بعد از مدتى نادرستى بسیارى از آنها مشخص مى شود . این در حالى است که این تطبیقات نه از سوى خود آن افراد است بلکه از سوى اشخاصى است که سر رشته خاصى در این مباحث ندارند . در این بین گهگاه افراط ها و تفریط هایى ملاحظه مى گردد که هر دوى این امور از سوى علماى اسلام و محققین برجسته ى عرصه ى مهدویت نهى شده اند ، اما تعداد از افراد دچار این آفات شده اند و با نیت خیر ، اما بدون در نظر گرفتن جوانب احتیاط ، بى محابا به تطبیق هاى قطعى و حتمى پرداخته اند . این امر گرچه در کوتاه مدت ممکن است موج بزرگى در بین منتظران مهدى موعود ( عج ) ایجاد کند ، اما در صورتى که این تطبیق ها صحیح نباشند و افراد یا نشانه هاى مورد بحث ، همان نشانه هاى ظهور نباشند ، در دراز مدت مى تواند اثرات نامناسبى داشته باشند و موجب نا امیدى در بین تعداد زیادى از منتظران گردند . با ملاحظه ى تیتر هاى خبرى تعدادى از وبلاگ ها و وبسایت هاى مهدوى که انصافاً در بسیارى از زمینه ها نیز موفق و موثر کار مى کنند ، مى توانیم تعدادى از این تطبیق هاى حتمى و قطعى را ببینیم : « بشاراتى از شعیب بن صالح درباره ى نزدیکى ظهور » ، « سال 2012 سال ظهور » ، « سال 2015 سال ظهور » ، « آغاز قیام سید یمانى در یمن » و . . . . . گرچه تعدادى از تطبیق هاى ارایه شده در این زمینه با روایات اسلامى سازگار مى باشند و شخصیت هاى مورد بحث در مقالات مذکور ، بضعاً شباهت هاى اعجاب آورى با شخصیت هاى زمینه ساز ظهور دارند ، اما تطبیق قطعى و بى قید و شرط شخصیت هاى مذکور با شخصیت هاى روایات مربوط به آخرالزمان ، امرى است که از سوى هیچ یک از علماى اسلام و محققین برجسته ى عرصه ى مهدویت مورد قبول نیست . چرا که این بزرگواران معتقدند ، حرکاتى از این دست ، ممکن است به توقیت بینجامد و توقیت ( وقت تعیین کردن براى ظهور ) ، امرى است که معصومین ( ع ) به شدت از آن نهى کرده اند . البته مسئله ى تحقیق مستند و همراه با احتیاط در زمینه ى نشانه هاى ظهور ، امرى پسندیده و مناسب است و تبعات مثبتى همچون افزایش امید در دل هاى منتظران و شناخت صحیح دشمنان و دوستان در دوره ى آخرالزمان دارد ، اما تطبیق بى قید و شرط و قطعى این نشانه ها ، امرى مذموم بوده و مى تواند تبعات نامناسبى داشته باشد . در روایات متعددى بر این نکته تأکید شده است که امر ظهور امام مهدى ( ع ) از آفتاب نیز درخشان‌تر است . به همین دلیل ، این امر بر هیچ کس مشتبه نخواهد شد و هیچ کس در حقّانیت آن تردید نخواهد کرد . در این زمینه از امام محمّد باقر ( ع ) چنین نقل شده است : تا آسمان و زمین ساکن است ، شما نیز ساکن و بى‌جنبش باشید یعنى علیه هیچ‌کس خروج نکنید که کار شما پوشیدگى ندارد . بدانید که آن نشانه‌اى از جانب خداى عزّوجلّ است نه از جانب مردم ، بدانید که آن از آفتاب روشن‌تر است و بر نیکوکار و زشت‌کار پنهان نخواهد ماند . آیا صبح را مى‌شناسید امر شما همانند صبح است که پنهان ماندن در آن راه ندارد . ( . 1 محمد بن ابراهیم نعمانى ، کتاب غیبت نعمانى ، ترجمه : محمّد جواد غفارى ، باب 11 ، ص 286 ، ح 17 بحارالأنوار ، ج 52 ، صص 139 و 140 ، ح . 49 ) ابتداى روایت ، هشدار به کسانى است که با پیش‌افتادن بر امامان معصوم ( ع ) و با امید تشکیل دولت اهل‌بیت ( ع ) دست به قیام‌هاى نابه‌هنگام و حساب نشده مى‌زدند و سرانجام خود و گروهى از شیعیان ناآگاه را به هلاکت مى‌انداختند . در روایت دیگرى ، میمون البان از آن حضرت چنین نقل مى‌کند : من در خیمه امام باقر ( ع ) نشسته بودم که امام یک طرف خیمه را بالا زد و فرمود : امر ما از این آفتاب روشن‌تر است ، سپس فرمود : نداکننده‌اى از آسمان ندا مى‌کند که امام ، فلان پسر فلان است و نام او را مى‌برد و ابلیس لعنت خدا بر او باد نیز از زمین ندا کند همچنان‌که در شب عقبه بر رسول خدا ( ص ) ندا کرد . ( شیخ صدوق ، کمال الدین و تمام النعمه ، ترجمه : منصور پهلوان ، ج 2 ، ص . 555 در همین زمینه مفضل بن عمر از امام صادق ( ع ) چنین روایت مى‌کند : از ابى عبدالله ( ع ) شنیدم که مى‌فرمود : « فریاد نکنید . به خدا سوگند امام شما سالیانى از روزگارتان غیبت کند و حتماً مورد آزمایش واقع شوید تا آنجا که بگویند : او مرده یا هلاک شده و به کدام وادى سلوک کرده است ؟ و چشمان مؤمنان بر او بگرید و واژگون شوید همچنان‌که کشتى در امواج دریا واژگون شود ، و تنها کسى نجات یابد که خداى تعالى از او میثاق گرفته ، در قلبش ایمان نقش کرده و او را به روحى از جانب خود مؤیّد کرده باشد . دوازده پرچم مُشتبه برافراشته شود که هیچ یک از دیگرى بازشناخته نشود » . راوى گوید : من گریستم ، آنگاه فرمود : « اى اباعبدالله ! چرا گریه مى‌کنى ؟ » گفتم : چگونه نگریم در حالى که شما مى‌گویید : دوازده پرچم مشتبه که هیچ یک از دیگرى بازشناخته نشود ، پس ما چه کنیم ؟ راوى گوید : امام به پرتو آفتاب که به داخل ایوان تابیده بود ، نگریست و فرمود : « اى اباعبدالله ! آیا این آفتاب را مى‌بینى ؟ » گفتم : آرى ، فرمود : « به خدا سوگند امر ما از این آفتاب روشن‌تر است » . ( همان ، ص 23 ) با توجه به روایات یاد شده ، مى‌توان گفت پدیده ظهور و مقدمات آن ، چنان واضح و روشن است که به هنگام وقوعش ، همه مردم از آن آگاه مى‌شوند و به حقانیت آن پى مى‌برند . این‌گونه نیست که تنها جمعى محدود از شیعیان از آن باخبر شوند و به همراهى با آن برخیزند . بنابراین ، اینکه مى‌بینیم کسى در گوشه‌اى از کشور عراق یا ایران ، خود را به عنوان یکى از شخصیت‌هاى مطرح در عصر ظهور معرفى مى‌کند و عده ناچیزى از مردمان ناآگاه یا فریب‌خورده نیز با او همراهى مى‌کنند ، اصلاً با واقعیت‌هاى ظهور که پدیده‌اى جهانى و قابل درک براى همگان است ، همخوانى ندارد . در روایات فراوانى که از پیامبر اعظم ( ص ) و امامان معصوم ( ع ) وارد شده ، همه ویژگى‌ها و نشانه‌هاى منجى موعود اسلام مشخص شده است و هیچ ابهامى در مورد شخصیت او و چگونگى ظهورش وجود ندارد . بنابراین ، مى‌توان گفت اگر کسى به درستى به مطالعه معارف مهدوى بپردازد و روایات نشانه‌هاى ظهور را با دقت و تأمل بررسى کند ، هرگز دچار تشخیص‌ها و تطبیق‌هاى نادرست نمى‌شود و فریب مدعیان دروغین را نمى‌خورد