آیا مصداق یابی در مورد علائم و نشانه ها و خروج اشخاص قبل از ظهور جایز است؟

متاسفانه در سال‌هاى اخیر ، شاهد تطبیقات نشانه ها بر افراد و اشخاص هستیم که هر روز به شکلى بروز مى کند و بعد از مدتى نادرستى بسیارى از آنها مشخص مى شود . این در حالى است که این تطبیقات نه از سوى خود آن افراد است بلکه از سوى اشخاصى است که سر رشته خاصى در این مباحث ندارند . در این بین گهگاه افراط ها و تفریط هایى ملاحظه مى گردد که هر دوى این امور از سوى علماى اسلام و محققین برجسته ى عرصه ى مهدویت نهى شده اند ، اما تعداد از افراد دچار این آفات شده اند و با نیت خیر ، اما بدون در نظر گرفتن جوانب احتیاط ، بى محابا به تطبیق هاى قطعى و حتمى پرداخته اند . این امر گرچه در کوتاه مدت ممکن است موج بزرگى در بین منتظران مهدى موعود ( عج ) ایجاد کند ، اما در صورتى که این تطبیق ها صحیح نباشند و افراد یا نشانه هاى مورد بحث ، همان نشانه هاى ظهور نباشند ، در دراز مدت مى تواند اثرات نامناسبى داشته باشند و موجب نا امیدى در بین تعداد زیادى از منتظران گردند . با ملاحظه ى تیتر هاى خبرى تعدادى از وبلاگ ها و وبسایت هاى مهدوى که انصافاً در بسیارى از زمینه ها نیز موفق و موثر کار مى کنند ، مى توانیم تعدادى از این تطبیق هاى حتمى و قطعى را ببینیم : « بشاراتى از شعیب بن صالح درباره ى نزدیکى ظهور » ، « سال 2012 سال ظهور » ، « سال 2015 سال ظهور » ، « آغاز قیام سید یمانى در یمن » و . . . . . گرچه تعدادى از تطبیق هاى ارایه شده در این زمینه با روایات اسلامى سازگار مى باشند و شخصیت هاى مورد بحث در مقالات مذکور ، بضعاً شباهت هاى اعجاب آورى با شخصیت هاى زمینه ساز ظهور دارند ، اما تطبیق قطعى و بى قید و شرط شخصیت هاى مذکور با شخصیت هاى روایات مربوط به آخرالزمان ، امرى است که از سوى هیچ یک از علماى اسلام و محققین برجسته ى عرصه ى مهدویت مورد قبول نیست . چرا که این بزرگواران معتقدند ، حرکاتى از این دست ، ممکن است به توقیت بینجامد و توقیت ( وقت تعیین کردن براى ظهور ) ، امرى است که معصومین ( ع ) به شدت از آن نهى کرده اند . البته مسئله ى تحقیق مستند و همراه با احتیاط در زمینه ى نشانه هاى ظهور ، امرى پسندیده و مناسب است و تبعات مثبتى همچون افزایش امید در دل هاى منتظران و شناخت صحیح دشمنان و دوستان در دوره ى آخرالزمان دارد ، اما تطبیق بى قید و شرط و قطعى این نشانه ها ، امرى مذموم بوده و مى تواند تبعات نامناسبى داشته باشد . در روایات متعددى بر این نکته تأکید شده است که امر ظهور امام مهدى ( ع ) از آفتاب نیز درخشان‌تر است . به همین دلیل ، این امر بر هیچ کس مشتبه نخواهد شد و هیچ کس در حقّانیت آن تردید نخواهد کرد . در این زمینه از امام محمّد باقر ( ع ) چنین نقل شده است : تا آسمان و زمین ساکن است ، شما نیز ساکن و بى‌جنبش باشید یعنى علیه هیچ‌کس خروج نکنید که کار شما پوشیدگى ندارد . بدانید که آن نشانه‌اى از جانب خداى عزّوجلّ است نه از جانب مردم ، بدانید که آن از آفتاب روشن‌تر است و بر نیکوکار و زشت‌کار پنهان نخواهد ماند . آیا صبح را مى‌شناسید امر شما همانند صبح است که پنهان ماندن در آن راه ندارد . ( . 1 محمد بن ابراهیم نعمانى ، کتاب غیبت نعمانى ، ترجمه : محمّد جواد غفارى ، باب 11 ، ص 286 ، ح 17 بحارالأنوار ، ج 52 ، صص 139 و 140 ، ح . 49 ) ابتداى روایت ، هشدار به کسانى است که با پیش‌افتادن بر امامان معصوم ( ع ) و با امید تشکیل دولت اهل‌بیت ( ع ) دست به قیام‌هاى نابه‌هنگام و حساب نشده مى‌زدند و سرانجام خود و گروهى از شیعیان ناآگاه را به هلاکت مى‌انداختند . در روایت دیگرى ، میمون البان از آن حضرت چنین نقل مى‌کند : من در خیمه امام باقر ( ع ) نشسته بودم که امام یک طرف خیمه را بالا زد و فرمود : امر ما از این آفتاب روشن‌تر است ، سپس فرمود : نداکننده‌اى از آسمان ندا مى‌کند که امام ، فلان پسر فلان است و نام او را مى‌برد و ابلیس لعنت خدا بر او باد نیز از زمین ندا کند همچنان‌که در شب عقبه بر رسول خدا ( ص ) ندا کرد . ( شیخ صدوق ، کمال الدین و تمام النعمه ، ترجمه : منصور پهلوان ، ج 2 ، ص . 555 در همین زمینه مفضل بن عمر از امام صادق ( ع ) چنین روایت مى‌کند : از ابى عبدالله ( ع ) شنیدم که مى‌فرمود : « فریاد نکنید . به خدا سوگند امام شما سالیانى از روزگارتان غیبت کند و حتماً مورد آزمایش واقع شوید تا آنجا که بگویند : او مرده یا هلاک شده و به کدام وادى سلوک کرده است ؟ و چشمان مؤمنان بر او بگرید و واژگون شوید همچنان‌که کشتى در امواج دریا واژگون شود ، و تنها کسى نجات یابد که خداى تعالى از او میثاق گرفته ، در قلبش ایمان نقش کرده و او را به روحى از جانب خود مؤیّد کرده باشد . دوازده پرچم مُشتبه برافراشته شود که هیچ یک از دیگرى بازشناخته نشود » . راوى گوید : من گریستم ، آنگاه فرمود : « اى اباعبدالله ! چرا گریه مى‌کنى ؟ » گفتم : چگونه نگریم در حالى که شما مى‌گویید : دوازده پرچم مشتبه که هیچ یک از دیگرى بازشناخته نشود ، پس ما چه کنیم ؟ راوى گوید : امام به پرتو آفتاب که به داخل ایوان تابیده بود ، نگریست و فرمود : « اى اباعبدالله ! آیا این آفتاب را مى‌بینى ؟ » گفتم : آرى ، فرمود : « به خدا سوگند امر ما از این آفتاب روشن‌تر است » . ( همان ، ص 23 ) با توجه به روایات یاد شده ، مى‌توان گفت پدیده ظهور و مقدمات آن ، چنان واضح و روشن است که به هنگام وقوعش ، همه مردم از آن آگاه مى‌شوند و به حقانیت آن پى مى‌برند . این‌گونه نیست که تنها جمعى محدود از شیعیان از آن باخبر شوند و به همراهى با آن برخیزند . بنابراین ، اینکه مى‌بینیم کسى در گوشه‌اى از کشور عراق یا ایران ، خود را به عنوان یکى از شخصیت‌هاى مطرح در عصر ظهور معرفى مى‌کند و عده ناچیزى از مردمان ناآگاه یا فریب‌خورده نیز با او همراهى مى‌کنند ، اصلاً با واقعیت‌هاى ظهور که پدیده‌اى جهانى و قابل درک براى همگان است ، همخوانى ندارد . در روایات فراوانى که از پیامبر اعظم ( ص ) و امامان معصوم ( ع ) وارد شده ، همه ویژگى‌ها و نشانه‌هاى منجى موعود اسلام مشخص شده است و هیچ ابهامى در مورد شخصیت او و چگونگى ظهورش وجود ندارد . بنابراین ، مى‌توان گفت اگر کسى به درستى به مطالعه معارف مهدوى بپردازد و روایات نشانه‌هاى ظهور را با دقت و تأمل بررسى کند ، هرگز دچار تشخیص‌ها و تطبیق‌هاى نادرست نمى‌شود و فریب مدعیان دروغین را نمى‌خورد   

 

/ 14 نظر / 18 بازدید
نمایش نظرات قبلی
mohammadjavad71

...........@@@ ............@@@@@@@@@ ...............@@@@@@@@@ ....................................@@ ....................@@ ....................@@@ ....................@@@ ....................@@@ ....................@@@ ....................@@@ ......................@@ .................................................. @@@...............................@@@ @@@................................@@@ @@@@@@@@@@@@@@@@@ ...@@@@@@@@@@@@@@ ..................@@...@@ ..................@@...@@ ......................@@ ......................@@ ............................ ...............@@@@ .............@@.......@ ................@@@@@@ ............................@@ ............................@@ ............................@@ ............................@@ ............................@@ ............................@@ ............................@@ ..............................@

آسمان

در همان یلدا مرا تا صبح،دل زد فال عشق فال آمد خسته ای از این که یارت مانده ام شب یلدای زیبایی رو داشته باشید.[گل]

علی

آفرین برشما واقعا متن خوبی بود و قابل استفاده. یاعلی[گل]

سربازکوچولو

امر ما از این آفتاب روشن‌تر است.... این خودش ملاک خوبیست که دنبال هر ادعایی نرویم

محمد علی

میلاد نبی مکرم اسلام وامام جعفر صادق بر شما وخانواده محترم تبریک وتهنیت باد////واقعا وبتون عالیه خیلی خوشم اومد//// درود وصد بدرود بر شما دوست عزیز/// به وب منم سر بزنین خیلی خوشحال میشم////[گل]

افسر سایبری موعود

سلام بزرگوار عذر خواهی بنده رو بابت غیبت طولانی ام پذیرا باشید. بروزم پروردگارا ..... هـر عـیـب کـه هـسـت از مـسلـمـانـی مـاسـت... حــــجــــاب , وصـیـت و سـفـارش اکـثـر شـهـداء آرزوی خـیـلـی از جـوان هـای دم بـخــت و . . . یاعلی[گل]

علی

یه مطلب ساده اینه که وقتی قول و عمل یکی نیست امام بیاد پیش چه کسانی؟ بیاد که چه کار کنه ؟اگر هم بیاد مطمئنا تنهای تنهاست همچون جدش امام حسین (ع) شما میتونید خیلی ساده نشانه های تنهایی رو ملاحظه کنید نگاه به اینهمه مهدی بیا مهدی بیا ننداز اینا همش حرفه به عنوان نمونه شما چند درصد از حاجی های ما رو واقعا حاجی می دونید؟ یه نگاه به کوچه و بازار بنداز آیا این مردمان ، شایسته ظهور امام زمانند؟ روزی هزارن دروغ ، هزاران تهمت، روزی هزاران . . . هر چی مردم توقیت کنند هرچه علایم بیارن مگه ما عقل سلیم نداریم بر فرض که توقیت ها هم درست باشه آیا اینها مردمی اند که امام زمان میخواد؟ یارو داره نذری میده به تمام این دست های دراز شده اعتنایی نمی کنه . تنها دنبال فامیل ها و آشنایان خودشه . یارو داره پیش چشم همسایه هاگوسفند قربونی می کنه اما هیچ همسایه ای مثقالی از این گوشت نذری نمی چشه 70یا 80 درصدش بهترین گوشتش رو خودشون میل می کنن بقیه رو هم میدن فامیل های خودشون . آیا این جامعه ای هست که مهدی(ع) میخواد توقیت ها رو ول کن اینا مهمترین نشانه ها هستند.

از مهین آباد

سال نو آمده و کهنه ی سالی دگر است خرم آن سال که بر آن یوسف زهرا نظر است سال و ماهم به سر آمد مهدیا کن نظری عید موعود فرج مطلع صبح و ظفر است سال نو بر شما مبارک باد . یا علی [گل][گل][گل]

آسمان

حکم پیشانی ام این بود که تو گم شوی و من به دنبال تو یک عمر مسافر باشم[گل]